Focus Kamermuziek in Utrecht

© Marco Borggreve

Net als elk jaar wordt Utrecht binnenkort vijf dagen lang overspoeld met klassieke muziek – kamermuziek om precies te zijn. Van 27 juni tot en met 1 juli vindt het Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht 2018 plaats. Jarenlang stond Janine Jansen als artistiek leider aan het hoofd, maar sinds vorig jaar heeft zij het stokje aan celliste Harriet Krijgh overgedragen. Met succes.

Festivals in Wenen en Utrecht

Harriet Krijgh, die regelmatig wordt vergeleken met de wereldberoemde celliste Jacqueline du Pré, is op haar dertiende vanuit Utrecht naar Wenen vertrokken om cello te gaan studeren. Inmiddels heeft ze een indrukwekkende internationale carriere opgebouwd. Ze wordt gevraagd om te spelen met grote orkesten, met beroemde dirigenten en dito solisten. Haar eerste album op het label Deutsche Grammophon zal in het voorjaar van 2019 verschijnen. Al een aantal jaren heeft Harriet Krijgh ook haar eigen kamermuziekfestival in Burg Feistritz bij Wenen. Met veel van de musici die in Utrecht tijdens het festival te horen zijn, begon haar muzikale relatie daar. Ook in de programmering en bezetting van dit jaar is de kruisbestuiving met het Weense festival, dat van 18 t/m 21 juli 2018 plaatsvindt, duidelijk zichtbaar.

Historische muziek op historische locaties

‘Hoogwaardig samenspel’ schrijft het NRC over de editie van het IKFU in 2017, waarbij Harriet Krijgh zich voor de eerste keer als volwaardig programmeur en artistiek leider in Utrecht inzette. Haar tweede editie van het festival opent ze met een prikkelend programma: één van de bekendste pianotrio’s van Beethoven, een spetterend arrangement van Bartóks Roemeense Dansen – onder de muzikale gasten zijn onder meer mandolinespeler Avi Avital en accordeonist Martynas Levickis, dus dat belooft een waar feest te worden! – en een relatief vroeg werk van Brahms.

De jaarlijks terugkerende serie wandelconcerten, genaamd Tour d’Utrecht, is een fijne uitvinding voor degene die zich graag beweegt in een historische omgeving, onderwijl begeleid door historische muziek. Er zijn op zaterdag drie verschillende wandelconcerten, met verschillende ensembles, waaronder ook de  uit jong talent bestaande Fancy Fiddlers.
Utrecht is rijk aan eeuwenoude, klassieke bouwwerken zoals de (welbekende) Domtoren, Paushuize (vernoemd naar de enige Nederlandse Paus), de Nicolaïkerk en het Bartholomeus Gasthuis. De Michaëlskapel van de Domtoren wordt dit jaar gebruikt als uitstekende klankkast voor de beroemde Cellosuites van Bach, waarin noten nog na kunnen galmen. De suites worden gespeeld door de jonge cellist Alexander Warenberg, winnaar van het Nationaal Cello Concours 2016. Als contrast met de suites voert Warenberg ook een eigentijds werk uit van Krzysztof Penderecki, een 84-jarige Poolse componist die steeds op zoek gaat naar nieuwe mogelijkheden voor de cello.

Voor de grotere concerten kun je net als ieder jaar terecht in TivoliVredenburg. Harriet Krijgh heeft Lucas en Arthur Jussen uitgenodigd om Bartóks Sonate voor twee piano’s en slagwerk te spelen. Het samenspel tussen de pianisten en de slagwerkers is vooral in het laatste deel uiterst complex en het is misschien wel de meest onstuimige muziek die Bartók schreef. Met slagwerk hebben de jongens Jussen van huis uit affiniteit: vader Paul is paukenist. Zouden ze van hem dat gevoel voor krachtige ritmiek hebben meegekregen waarmee ze ook hun uitvoering van Stravinsky’s Sacre du Printemps en het speciaal voor hen geschreven Night van pianist en componist Fazil Say zoveel zeggingskracht geven? We verheugen ons in ieder geval op hun concert tijdens het festival.

Bijzonder en internationaal

‘Internationaal’ heet het festival, en die naam doet het eer aan. Jaarlijks komen er duizenden bezoekers uit binnen- en buitenland op de concerten af. Het is altijd belangrijk geweest om een kamermuziekfestival te organiseren met een gemoedelijke en intieme sfeer, maar met internationale allure en invloeden. Musici uit veel verschillende landen spelen samen: accordeonist Martynas Levickis uit Litouwen, mandolinespeler Avi Avital uit Israël en het Signum Saxophone Quartet bestaande uit Sloveense, Duitse én Italiaanse musici verzorgen samen bijvoorbeeld een swingende avond. Maar ook Nederlandse musici zijn vertegenwoordigd. Naast Lucas en Arthur Jussen zullen ook violiste Simone Lamsma, blokfluitiste Lucie Horsch en harpist Remy van Kesteren te horen zijn. Deze laatste zelfs als uitvoerend musicus èn als componist. Gedurende het festival zal hij als ‘composer in residence’ een werk schrijven, wat hij vervolgens zelf op het slotconcert op zondag ten gehore zal brengen. Bijzonder en niet te missen.


Aanbevolen opnamen


Lees en luister ook