Favorieten van Juan Diego Flórez

Juan Diego Flórez © Decca / Simon Fowler

Hij was de eerste zanger in bijna 100 jaar die het gegund werd een toegift te geven tijdens een concert in de Scala van Milaan. De Peruaan Juan Diego Flórez is een van de meest gevraagde tenoren van deze tijd. Hij combineert kracht en muzikale persoonlijkheid met een buitengewone vocale behendigheid en heeft zijn stempel gedrukt op het repertoire van Rossini, Bellini en Donizetti. Voor Classics To Go vertelt hij over de composities en albums die hem inspireren.

Magnificat – Johann Sebastian Bach

lka bach magnificat‘Eigenlijk begon ik pas op mijn zeventiende met luisteren naar klassieke muziek. Daarvoor zat ik in een popbandje, schreef ik mijn eigen liedjes en zong vaak in kroegen en bars. Tijdens mijn middelbare schooltijd deed ik mee aan tv-shows, het was het allereerste begin van mijn carrière. Toen ik naar het Nationale Conservatorium in Lima ging en ging meezingen in het Nationale Koor van Peru kwam ik voor het eerst in aanraking met stukken van Mozart, Rossini en andere klassieke componisten. De impact van die periode is enorm geweest.
Mijn eerste keuze is het Magnificat van Bach. Tijdens mijn periode in het Nationale Koor heb ik de gelegenheid gekregen dit monumentale stuk zowel als koorlid als als solist te leren kennen.’


Mis in C grote terts – Ludwig van Beethoven

lka beethoven gardiner‘Een ander stuk dat we met het koor regelmatig uitvoerden was de Mis in C van Ludwig van Beethoven. Ook dit werk is van grote invloed geweest op mijn muzikale vorming. Dat geldt overigens in dezelfde mate voor de Mis in c van Wolfgang Amadeus Mozart. Dit stuk van Beethoven is een indrukwekkende muzikale reis. De harmonieën zijn heel bijzonder en de emotionele diepgang is enorm. Mijn meest gekoesterde herinnering aan dit werk is een uitvoering in de historische kathedraal van Ayacucho, op 3500m hoogte in de bergen van Peru, waarbij ik de solopartij mocht zingen. Deze muziek op die plek heeft op mij een heel grote indruk gemaakt.
Beethoven heeft in feite een heel onconventioneel werk geschreven. Tot die tijd was het gangbaar dat in een mis de afzonderlijke delen – Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei – ongeveer hetzelfde klonken. Maar bij Beethoven heeft ieder deel een volstrekt eigen karakter, gekoppeld aan de betekenis van de tekst.’


L’Italiana in Algeri – Giacomo Rossini

‘Mijn zanglerares was degene die mij attendeerde op de LP met deze uitvoering van L’Italiana in Algeri. De muziek heeft me enorm geïnspireerd. Ik zong in die tijd voor het eerst zelf ook werk van Rossini en daarom was de impact des te groter: die prachtige muziek, de lichtheid van de uitvoering, de bruisende stemmen! De tenor in deze uitvoering – Ernesto Palacio – is overigens nu mijn manager. Ik heb hem eigenlijk niet eens verteld hoe zeer ik van deze opname houd, een van de eerste opera’s waarnaar ik ooit luisterde.
Komische opera’s hebben mij als zanger altijd goed gelegen. En Rossini is een meester op dat gebied. Zijn komedies zijn zo fantastisch goed geschreven, dat maakt het extra makkelijk ze te zingen.’


Tenor Arias uit de Italiaanse Opera – Luciano Pavarotti

lka pavarotti‘Toen ik studeerde had ik geen geld om cd’s te kopen, maar we hadden we muziekcassettes die we onderling kopieerden. Ik had een opname van Pavarotti die zeer geliefd was. Het waren Italiaanse aria’s uit Wilhelm Tell, I Puritani en Don Pasquale. Ik was pas zeventien en had nooit eerder naar klassieke muziek geluisterd. De kracht en helderheid van Pavarotti’s stem waren voor mij overweldigend. Ik stelde mezelf voor terwijl ik deze aria’s zong, ik playbackte ze zelfs en speelde dat ik op het podium stond. Uiteindelijk heb ik Pavarotti in 2003 ontmoet, we hadden een vriendschappelijke relatie.’


Caruso 2000 – Enrico Caruso

‘Ik heb zelf een album gemaakt, Italia, waarvoor Caruso 2000 het grote voorbeeld is geweest. Het is een beetje een ongebruikelijk project. Het is de originele stem van de grote tenor Enrico Caruso (1873-1921) die klassieke Italiaanse liedjes zingt, begeleid door een nieuwe opname van de Wiener Philharmoniker. Het resultaat is werkelijk geweldig.’

‘Ik moet toegeven dat ik niet heel vaak naar een opname op cd luister. Ik luister ernaar als ik een rol moet instuderen, hoewel ik daarvoor ook vaak Spotify of YouTube gebruik. Ik houd erg van klassieke muziek, maar luister ook heel veel naar allerlei andere genres. Ik ga vaak naar het theater en naar concerten. Dat vind ik eigenlijk leuker dan thuis op de bank naar een opname luisteren.’


Aanbevolen opnamen

lka Florez 2lka Florez 1lka Florez 4


tenorenLees en luister ook